"Gudrs, vēl gudrāks" ar Amandu
Amandas
iekļūšana spēles pusfinālā deva iespēju 10 skolasbiedriem ciemoties Latvijas
Televīzijā un vērot spēles ieraksta gaitu. Līdzjutēju kompānijai pievienojās
arī Amandas mamma un Rekavas vidusskolas viesis, skolotājs - praktikants Quique
Bucero no Spānijas.
Īsa
iepazīstināšana ar dienas kārtību un noteikumiem, grimēšana, audio un vizuāli
tehnisko līdzekļu pārbaude, instruktāžas, uznācienu filmēšana, mikrofonu
“piekabināšana”, vadītāju pārteikšanās un atkārtotas epizožu pārfilmēšanas - tā
ir raidījumu veidotāju ikdiena. Šajā gadījumā tās bija apmēram 5 darba stundas
studijā, lai iegūtu montējamo materiālu nepilnu stundu garam raidlaikam.
“Kāda
dalībniece, tādi līdzjutēji”, tā par kādas skolas pārstāvju nesmuko uzvedību
filmēšanas laikā izteicās kāds no raidījuma veidotājiem. Un pēc brīža atkārtoja
to vēlreiz! Man bija kauns, kaut tas neattiecās uz mūsu skolas jauniešiem… Par
savējiem gribētos teikt to pašu, tikai pilnīgi pretējā, t.i., pozitīvā nozīmē -
“Kāda dalībniece, tādi līdzjutēji!” Ikviens mūsu skolā pazīst Amandu -
runātīgo, talantīgo un atbildīgo meiteni. Mazie skolas bērni starpbrīžos stāv
rindā uz apskāvienu vai bizīšu pīšanu, bet lielie zina - uz Amandu var
paļauties. Ikviens, kurš draudzējas un sadarbojas ar Amandu, ir ieguvējs, jo ikvienam ir ko no viņas
pamācīties. Protams, arī man. Bet tas jau būtu cits stāsts.
Spēlē
pirmās kārtas jautājumi bija ļoti zinātniski, vēsturiski vai kā citādi
“neņemami”, un jāatzīst, ka ar minēšanu citiem dalībniekiem veicās mazliet
labāk. Piemēram, vai tu, lasītāj, varētu nešauboties atbildēt uz jautājumu:
“Vai taisnība, ka tradīcija atzīmēt dzimšanas dienas radusies Franku karalistē?
Vai, piemēram, uz šādu jautājumu: “Vai tēvs var nodot daltona gēna alēli
savam dēlam?” Es nezinātu. Minētu. Spēles laikā uzrunātie dalībnieki arī
atzina, ka atbildes minējuši. Pat dalībniekam, kurš vēlāk spēlēs gaitā uzrādīja
apskaužamu erudīciju un spēlē guva pārliecinošu uzvaru, 1. kārtā bija tikai par
diviem punktiem vairāk nekā mūsu Amandai. Ja viņam būtu bijis tikai par vienu
punktu mazāk, arī viņš būtu izkritis jau pirmajā kārtā.
Tas, ko ieguvām, ir jauna pieredze. Paldies, Amanda! Kad bija jāpieceļas, lai tiktu uzfilmēta epizode ar Taviem līdzjutējiem, nejauši gadījos blakus operatoriem un dzirdēju, kā viņi savā starpā noelsās: “Wow, kāda atbalsta komanda! Un tik daudz plakātu!!” Piekrītu. Rekavas vidusskola sev kaunu nedarīja. Spēle ir tikai spēle. Viena sīka epizode dzīves ritējumā. Atspēriens nākamajam solim. Pavisam nesen Tu man rakstīji: “Es apbrīnoju cilvēkus, kuri ir nereālā mierā ar to, kas ir, pateicīgi par tiem ikdienas “sīkumiem”, par kuriem citi neaizdomājas”.
Jā,
ikdienā ir daudz “sīkumu”. Arī šā brauciena sakarā tādu bija daudz - kāds
parakstīja rīkojumu par brauciena atļaušanu; kāds sagādāja našķīšus
līdzņemšanai; kāds zīmēja un grieza tik skaistos burtiņus plakātiem; kāds cēlās
neparasti agri no rīta, lai uzvārītu tēju un iedarbinātu auto; kāds laicīgi
piebrauca autobusu un laipni izvizināja mūs visu garo ceļu turp un atpakaļ un
kāds vienkārši bija kopā ar mums domās… Ikviens nosauktais un nenosauktais
“sīkums” bija svarīgs, lai mums būtu gandarījums par braucienu, lai mēs justos
vienoti ar savas skolas kolektīvu un, iespējams, vēl kādreiz draudzīgi
uzsauktu: “Lai vai šā, lai vai tā - Amanda vislabākā!”
Pateicībā par līdzņemšanu
pavadošā skolotāja Ruta Duļbinska